윌리엄 모리스의 미학에서 노동과 여가 개념
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영문초록

This paper aims to discuss labor and leisure in William Morris\"s aesthetic thoughts. William Morris(1834-1896) was poet, publisher, designer and owner of Morris & Company. Morris studied the relationship between art and labor, that labor is a creative production activity, which is aesthetic activity. Leisure is considered as a creative production activity, in other words, a driving force of labor. The Industrial Revolution profoundly changed the ways of working, life and thinking. He pointed to this situation and thought that modern capitalism had driven art production work to hard labor. The main reasons that caused degeneration of labor was the division of labor in the work place, automatic production in factory and poor working conditions. Morris insisted on a pleasant work environment under the influence of Fourier\"s attractive labor concept. He said that the imagination of intellectual labor could be a pleasant work. It is also said that \"Variety\", \"Hope of Creation\" of labor, and \"Self-Respect which comes of Sense of Usefulness\" can be truly pleasure labor if they are accompanied by labor. And he thought that if workers were given enough leisure time, they would be freed of the toil and labor. Morris thought that leisure had two types. One is recharging for free activity and the other is the rest of the animal. This is a rest according to the intensity of labor of the workers. He claimed that reestablish the value of labor and restore the pleasure of the laborer could be realized with the rest. He thought that leisure is a quality of life and an essential element of labor. Morris hoped that the workers could improve modern labor and produce aesthetic goods. The workers need good labor to become true art producers. This Morris argument is consequently related to the improvement of working conditions and the welfare of workers. He emphasized that leisure is essential for workers in labor. Thus, there is implication that Morris integrated his idea of industrialization and division of labor into a broad analysis of the relationship between work and leisure.

국문초록

이 논문은 윌리엄 모리스(William Morris 1834-1896)의 노동과 여가 개념을 분석하고 우리 시대의 대안적 모델로서 가능성을 탐구하는데 있다. 모리스는 예술과 노동의 관계를 설명하면서 노동을 하나의 창조적 생산 활동으로 분석하고 이것을 미적 활동이라고 규정했다. 여가는 노동에 수반되어야하는 휴식으로 노동의 원동력으로 생각했다.
모리스는 자신이 주장한 예술 이념으로부터 노동의 본질을 탐구했다. 그러므로 그의 사상 중심에는 예술이 있다. 예술가이면서 사회주의자이기도 했던 그는 예술이 우리의 삶을 아름답게 변화시킬 수 있듯이 사회도 변화시킬 수 있다는 강한 믿음을 가졌다. 그에게 예술은 우리 일상의 모든 사물과 환경이었고 이것을 제작하는 노동자는 예술 제작자였다. 이러한 생각으로부터 그는 노동의 본질을 이끌어냈고 여가의 필요성을 주장했다.
모리스의 사상적 배경에는 당시의 19세기 영국 사회의 상황이 있다. 산업혁명 이후, 공방과 공장에서 생산했던 일상용품은 비교 할 수 없을 정도로 질적인 차이가 있었다. 공장에서는 저급한 디자인과 품질의 일상용품을 생산했다. 이와 같은 이유에서 모리스는 기계중심의 공장 생산에 반대했으며 러다이트(Luddite) 운동을 지지했다. 그리고 생산 환경, 노동 환경의 변화만이 일상용품의 미를 회복할 수 있다고 주장했다.
이 논문에서는 그의 미학 사상을 토대로 예술 개념과 노동의 역학 관계를 살펴보고 미적활동으로서 노동 본질이 무엇인지를 고찰하고자 했다. 그리고 노동에 따른 여가를 어떻게 파악하고 설명하고 있는지를 분석한 다음, 그의 여가 개념과 우리 시대의 여가 개념을 함께 고민하고자 했다.

목차

한글요약
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 예술과 노동의 관계
Ⅲ. 노동의 본질
Ⅳ. 여가의 필요성
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract
  • 가격6,000
  • 페이지수17 페이지
  • 발행년2018
  • 학회명새한철학회
  • 저자서희주
  • 파일형식아크로뱃 뷰어(pdf)
  • 자료번호#6170767
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