불교상담의 과정과 기법을 중심으로 하는 불교상담방법론
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영문초록

The purpose of this article is to describe Buddhist counseling methodology in terms of characteristics of Buddhist counseling, attitude of Buddhist counselor, process, mechanism and technique of Buddhist counseling. Buddhist counseling is characterized by goal oriented, open and wide, removable, universal, and fundamental. Buddhist counseling is a counseling oriented toward the ultimate goal of Buddhism, counseling to open the knowledge and view of the client, counseling to remove unwholesome mental factors, and counseling to deal with the universal theme at a fundamental level. The attitude of Buddhist counselors should have an understanding of the original appearance of the mind and strive to eliminate the defilement that acts dysfunctionally to the counselor and the client. The space where the counselor and the client meet can be seen as a dynamic space where by the Buddhist worldview is vitalized and opened. The process of Buddhist counseling initially aims at realistic goal, orienting toward the ultimate goal, and opens understanding and awareness of the suffering of the client in a universal and fundamental dimension. In the middle period, the process of opening and removing is complementarily continued. In the latter period, this process is maintained continuously. There are two mechanisms in Buddhist counseling: openness and removal. Openness is associated with a monistic tendency among the two tendencies of mind, and removal is connected with pluralistic tendency. The technique of Buddhist counseling can be seen centered on mind-centered technique, open technique, and unraveling technique. The mind-centered method of trying to pay attention to the mind has the awareness technique and reflection technique. The open technique that opens and broadens the viewpoints has the technique of right view and the technique of dependent origination. Unraveling techniques to dismantle obstacles and shackles include right doing techniques, right thought techniques, right language techniques, and replacement techniques.

국문초록

본고는 불교상담방법론을 불교상담의 특징, 불교상담가의 자세, 불교상담의 과정, 기제, 기법을 중심으로 기술하고자 한다. 불교상담은 불교의 궁극적 목표를 지향하는 상담이고, 관점을 열어가는 상담이고, 유해한 심소를 제거하고 푸는 상담이고, 보편적인 주제를 근원적인 차원에서 다루는 상담이라는 특징을 가진다고 할 수 있다. 불교상담가의 자세로는 마음의 원래 모습에 대한 이해를 추구하여야 하고, 상담자 자신과 내담자에게 역기능적으로 작용하는 번뇌를 제거하려는 노력을 기울여야 한다. 상담자와 내담자가 만나는 공간은 생멸하고 열려가는 역동적 공간으로 볼 수 있다. 불교상담의 초기과정에서는 궁극적 목표를 지향하는 가운데 현실적 목표를 잡고, 내담자의 괴로움에 대해서 보편적이고 근원적 차원에서 이해와 인식을 열어간다. 중기과정은 열림과 제거의 기제를 상호보완적으로 행하는 과정이고, 후기과정은 이러한 과정을 이후에도 지속적으로 유지할 수 있도록 하는 과정이다. 불교상담에는 열림과 제거라는 두 가지 기제가 있다. 열림은 마음의 두 가지 경향성 가운데 일원적 경향성과 연결되고, 제거는 다원적 경향성과 연결되어 있다. 불교상담의 기법은 마음중심, 마음열기, 마음풀기의 차원에서 볼 수 있고, 구체적인 기법으로는 알아차림 기법, 반조 기법, 정견 기법, 연기 기법, 정행 기법, 정사유 기법, 정어 기법, 대치 기법이 있다.

목차

한글요약
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 불교상담의 특징
Ⅲ. 불교상담가의 자세와 역동적 상담공간
Ⅳ. 불교상담의 과정
Ⅴ. 불교상담의 기제
Ⅵ. 불교상담의 기법
Ⅶ. 맺음말
참고문헌
Abstract
  • 가격6,000
  • 페이지수28 페이지
  • 발행년2018
  • 학회명새한철학회
  • 저자윤희조
  • 파일형식아크로뱃 뷰어(pdf)
  • 자료번호#6170768
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