목차
1. 죽음의 문화
2. 사물화된 죽음
3. 죽음의 제도화
4. 현대적 죽음의 표상
(1) 기름진 잿빛 화장장
(2) 은은한 모색 공동묘지
5. 결론
참고문헌
2. 사물화된 죽음
3. 죽음의 제도화
4. 현대적 죽음의 표상
(1) 기름진 잿빛 화장장
(2) 은은한 모색 공동묘지
5. 결론
참고문헌
본문내용
새로운 장묘제도가 도입된다는 것 등등은 현대 세계 전체가 공유하는 보편적인 것이지 한국문화의 특수한 측면일 수 없다. 더욱이 죽음을 규정하는 현대적 제도들이 식민지 시대 외부로부터 이식된 것임은 너무나 명백하다. 따라서 1930년대 이후 한국시에 나타난 죽음의 표상과 관념을 한국적인 것이라 할 수 있는지에 대한 의문이 남게 되는 것이다.
이러한 관점은 현대 세계의 보편성이 함축하는 '작은 차이들'을 놓치고 있다. 현대 세계의 보편적 '죽음의 문화'는 '작은 차이들'이 부딪치고 갈등하고 결합하는 상호작용을 통해서 형성된 보편성이다. 천편일률적이라는 의미의 보편성이 아닌 것이다. 1930년대 이후 한국의 묘지는 잘 정리된 공동묘지라는 점에서 세계사적 보편성을 띠지만, 봉긋 솟은 봉분이라는 점에서 여전히 한국적 '차이'를 잃지 않고 있다. 김기림은 '무덤'을 아침에 돋아나는 '버섯'에 비유했는데(<공동묘지>, 『인문평론』 1호, 1939.10), 이는 밝고 맑은 느낌의 공동묘지가 주는 현대 세계의 보편성과 봉긋한 솟은 무덤이라는 한국적 특수성이 결합되어 생성된 상상력이었다. 요컨대, 1930년대 이후 한국인의 죽음은 현대 세계의 보편성에 편입되었지만, 여전히 한국인만의 고유한 죽음의 색깔을 잃지 않고 있었던 것이다.
<참고문헌>
<기본자료>
『낭만』 『대중공론』 『동아일보』 『백조』 『시인부락』 『시학』 『예술』 『인문평론』 『전선』 『제일선』 『조광』 『조선지광』 『형상』 기타 신문 잡지
<국내논저>
1. 논문
곽명숙, 「오장환 시의 수사적 특성과 변모양상 연구」, 서울대 석사학위논문, 1997.
김지연, 「함형수 시의 아이러니」, 『국어국문학』 128집, 2001.
전봉관, 「한용운 시의 두 가지 관념」, 『만해학보』 2집, 1995.
조정래, 「장묘제도의 개선방안으로 화장에 관한 연구」, 서울대 석사학위논문, 1998.
2. 단행본
김열규, 『메멘토 모리, 죽음을 기억하라』, 궁리, 2001.
손정목, 『일제강점기 도시화과정연구』, 일지사, 1996.
손정목, 『일제강점기 도시사회상연구』, 일지사, 1996.
이명찬, 『1930년대 한국시의 근대성』, 소명, 2000.
<국외논저>
Aries, P., 『죽음 앞에 선 인간』, 유선자 역, 동문선, 1997.
Aries, P., 『죽음의 역사』, 이종민 역, 동문선, 1998.
Barley, N., 『죽음의 얼굴』, 고양성 역, 예문, 2001.
Berman, M., 『현대성의 경험』, 윤호병 외 역, 현대미학사, 1994.
Blanchot, M., 『문학의 공간』, 박혜영 역, 책세상, 1990.
Seidensticker, E., 『도쿄이야기』, 이산, 1997.
Abstract
A Study on Modern Representations of Death in the 1930's Korean Poetry
Jun, Bong Gwan
The experience of modernity changed not just conditions of life but also attitude toward death. For a long while a matter of death had belonged to private field. But after the experience of modernity a matter of death transferred to formal and official field. Modern official systems of death have controlled all the procedure of funeral: confirmation of death, ways of burial etc.
1930's Korean poets were the first generation those who dealt death of ordinary man as a standpoint of humanity. When they found and wrote 'death of ordinary man', the condition of human nature was not so good for materialism has devoured humanities one by one. 1930's Korean poets wrote poems about miserable death of ordinary man to unmask the essential violence of modernity.
Modern representations of death such as crematory, public cemetery has appeared since 1930's Korean modern poetry. In Korean modern ways of funeral were introduced by Japanese imperialist since 1912. The first modern official system of death was the Regulation on Public Cemetery·Crematory·Burial and Cremation(Regulation No.123 by the government-general Chosun)
The image of crematory was dreadful in 1930's Korean modern poetry. Modern crematory could reduce to ashes hundreds of corpses at the same time and place with great speed so it has been the symbol of the tragic of modernity in 1930's Korean modern poetry.
The image of public cemetery could sharply contrast to that of crematory. Modern graveyard has been changed as clean and beautiful greenyard after the introduction of modern public cemetery.
이러한 관점은 현대 세계의 보편성이 함축하는 '작은 차이들'을 놓치고 있다. 현대 세계의 보편적 '죽음의 문화'는 '작은 차이들'이 부딪치고 갈등하고 결합하는 상호작용을 통해서 형성된 보편성이다. 천편일률적이라는 의미의 보편성이 아닌 것이다. 1930년대 이후 한국의 묘지는 잘 정리된 공동묘지라는 점에서 세계사적 보편성을 띠지만, 봉긋 솟은 봉분이라는 점에서 여전히 한국적 '차이'를 잃지 않고 있다. 김기림은 '무덤'을 아침에 돋아나는 '버섯'에 비유했는데(<공동묘지>, 『인문평론』 1호, 1939.10), 이는 밝고 맑은 느낌의 공동묘지가 주는 현대 세계의 보편성과 봉긋한 솟은 무덤이라는 한국적 특수성이 결합되어 생성된 상상력이었다. 요컨대, 1930년대 이후 한국인의 죽음은 현대 세계의 보편성에 편입되었지만, 여전히 한국인만의 고유한 죽음의 색깔을 잃지 않고 있었던 것이다.
<참고문헌>
<기본자료>
『낭만』 『대중공론』 『동아일보』 『백조』 『시인부락』 『시학』 『예술』 『인문평론』 『전선』 『제일선』 『조광』 『조선지광』 『형상』 기타 신문 잡지
<국내논저>
1. 논문
곽명숙, 「오장환 시의 수사적 특성과 변모양상 연구」, 서울대 석사학위논문, 1997.
김지연, 「함형수 시의 아이러니」, 『국어국문학』 128집, 2001.
전봉관, 「한용운 시의 두 가지 관념」, 『만해학보』 2집, 1995.
조정래, 「장묘제도의 개선방안으로 화장에 관한 연구」, 서울대 석사학위논문, 1998.
2. 단행본
김열규, 『메멘토 모리, 죽음을 기억하라』, 궁리, 2001.
손정목, 『일제강점기 도시화과정연구』, 일지사, 1996.
손정목, 『일제강점기 도시사회상연구』, 일지사, 1996.
이명찬, 『1930년대 한국시의 근대성』, 소명, 2000.
<국외논저>
Aries, P., 『죽음 앞에 선 인간』, 유선자 역, 동문선, 1997.
Aries, P., 『죽음의 역사』, 이종민 역, 동문선, 1998.
Barley, N., 『죽음의 얼굴』, 고양성 역, 예문, 2001.
Berman, M., 『현대성의 경험』, 윤호병 외 역, 현대미학사, 1994.
Blanchot, M., 『문학의 공간』, 박혜영 역, 책세상, 1990.
Seidensticker, E., 『도쿄이야기』, 이산, 1997.
Abstract
A Study on Modern Representations of Death in the 1930's Korean Poetry
Jun, Bong Gwan
The experience of modernity changed not just conditions of life but also attitude toward death. For a long while a matter of death had belonged to private field. But after the experience of modernity a matter of death transferred to formal and official field. Modern official systems of death have controlled all the procedure of funeral: confirmation of death, ways of burial etc.
1930's Korean poets were the first generation those who dealt death of ordinary man as a standpoint of humanity. When they found and wrote 'death of ordinary man', the condition of human nature was not so good for materialism has devoured humanities one by one. 1930's Korean poets wrote poems about miserable death of ordinary man to unmask the essential violence of modernity.
Modern representations of death such as crematory, public cemetery has appeared since 1930's Korean modern poetry. In Korean modern ways of funeral were introduced by Japanese imperialist since 1912. The first modern official system of death was the Regulation on Public Cemetery·Crematory·Burial and Cremation(Regulation No.123 by the government-general Chosun)
The image of crematory was dreadful in 1930's Korean modern poetry. Modern crematory could reduce to ashes hundreds of corpses at the same time and place with great speed so it has been the symbol of the tragic of modernity in 1930's Korean modern poetry.
The image of public cemetery could sharply contrast to that of crematory. Modern graveyard has been changed as clean and beautiful greenyard after the introduction of modern public cemetery.
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