투바 공화국 샤마니즘 고찰
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목차

〔요약〕

I. 들어가는 말

II. 투바 개관

III. 투바 샤머니즘 형성

IV. 입무(入巫)에 대하여

V. 무당의 의례

VI. 무당의 질병 치료에 관한 논쟁

VII. 맺음말: 투바에 일고 있는 샤머니즘의 부흥

〔참고문헌〕

<영문요약>

본문내용

해 관심을 비로소 가지게 되었으며, 샤머니즘을 대표적인 것으로 간주하였다. 2) 각 대중 언론 매체가 앞다투어 샤머니즘에 관한 우호적인 기사를 내보냈으며 무당들의 의료행위를 적극 옹호하였다. 3) 무당들의 의료행위에 대한 금지가 없어졌다. 4) 러시아와 마찬가지로 소비에트 시절 완벽했던 보건 시스템이 연방의 붕괴로 약해져서, 무당들의 의료행위를 부추기는 배경이 되었다. 5) 무당들의 전설적인 권위가 일반 투바인들 사이에서 회자되어 무당들의 여러 행위와 통과의례 등의 금지가 완화되었다. 6) 투바 무당들의 모임인 ‘듕규르’가 결성되어 투바 무당들의 확산을 도모하고 권익보호에 힘썼기 때문으로 요약된다.
1993년 여름 미국에서는 샤머니즘 재단들의 발의에 따라 케닌 롭슨을 위시하여 투바 무당들은 물론 투바, 미국, 핀란드, 오스트리아, 캐나다 등지에서 온 샤머니즘 연구자들이 세미나가 열렸다. 세미나에서는 무당들이 고칠 수 있는 질병에 대한 논문발표도 있었다. 세미나에 참가한 투바 정부는 이 후, 공화국 향토 박물관 산하 샤머니즘 연구 센터를 설립하고 연구소 운영을 위한 기금을 조성하였으며 무당의 의료행위에 대한 실험과 연구 공화국의 보건부에 지시하였다 Шаманизм в Туве. Кызыл, 1994. С. 41-42.
.
이처럼 투바의 샤머니즘이 다시 제자리를 찾아가고 있지만, 여전히 라마교에 비해 큰 힘을 발휘하지 못하고 있다. 라마교는 든든한 정부의 지원과 견고한 교권체계를 가지고 있으며, 국제사회로부터 지원을 받고 사원 건립 등 중대 사업에 지출할 수 있는 자금의 풍부하다. 그러나 무엇보다도 투바의 일반인들이 샤머니즘 접근하는 것을 막을 수 있는 종교관과 교육체계를 가진 라마교의 위상 때문에 샤머니즘이 부흥되더라도 옛날 같은 세력을 가질 수는 없을 것이다. 그러나 민중들의 심저에 뿌리깊이 자리잡은 샤머니즘은 현재까지도 그들의 정신문화 안에 남아 있기 때문에 앞으로 10년 내에는 샤머니즘의 부흥기가 도래할 것임을 예견해 본다.
〔참고문헌〕
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Вайнштейн С. И. Встреча "Великим" шаманом. Природа, 1975.
Давиденков С.Н. Психофизиологические корни магии. Природа. 1975. №8
Катанов Н.Ф. Письма из Сибири и Восточного Туркестана//Записки АН. Т. 73. Санкт-Петербург. 1893.
Кенин-лопсон М.Б. Шаманские ритуал. М., 1987.
Кыргыс. З Ритмы шаманского бубна. Кызыл. 1993.
Мифы народов мира//Энциклопедия. Т. 1. Москва. 1991.
Народы России//Энциклопедия. Москва. 1994.
Окладников А.П. Петроглифы Байкала - памятники древней культуры народов Сибири. Новосибирск, 1974.
Потапов Л.П. Очерки народного быта тувинцев. Москва. 1969.
Тувинская сельскохозяйственная и демографическая перепись 1931 г. Москва. 1933.
Шаманизм в Туве. Кызыл, 1994.
Шаманизм и Ранние религиозные представления. Москва. 1995.
<영문요약>
A study of Tuva Shamanism
The Tuba race lives in Republic of Tyva, Federal Russia in Siberia at present. The Tuba has been developing Shamanism for ages through a cultural exchange with other neighbors although we are unfamiliar with this race. I have researched on various aspects and special features of Tuva Shamanism and have introduced them in this report.
The report consists of five elements. Firstly I am introducing general features on Tuva race who is not well-known. Secondly I am explaining a process how Tuva shamanism has been developing. Thirdly I am compiling Russian scholars  comments on a process of how to be a shaman. Fourthly it is being explained of shamanistic rites based on ethnography research reports. In particular, ceremonies of the treatment, which is one of major roles of Siberian shamans is being described. Lastly, I am adding the Russian scholars  comments on a shaman뇹 treatment. In the conclusion of this report, it is being explained a series of a process of Tuva shamanism which is rapidly revived although it was not active due to suppression of the Soviet union and the special features related to this is also referred with research results conducted by Russian scholars.

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  • 등록일2011.04.18
  • 저작시기2011.4
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