목차
✱ 청화식 교수법(Audio-Lingual Method)✱
Ⅰ. 이론
1. 배경
2. 의미
3. 목표
4. 원리
5. 특징
Ⅱ. 교실 수업의 적용
1. 수업절차
2. 교수-학습활동 유형
3. 현장적용시 유의점
✱ 상황적 교수법(Situational Language Teaching)✱
Ⅰ. 이론
1. 배경
2. 의미
3. 원리
4. 특징
5. 장‧단점
6. 상황식 교수법의 의의
Ⅱ. 교실 수업의 적용
1. 수업절차
2. 교수 절차
3. 현장 적용시 유의점
◉ 청화식 교수법
◉ 상황식 교수법
Ⅰ. 이론
1. 배경
2. 의미
3. 목표
4. 원리
5. 특징
Ⅱ. 교실 수업의 적용
1. 수업절차
2. 교수-학습활동 유형
3. 현장적용시 유의점
✱ 상황적 교수법(Situational Language Teaching)✱
Ⅰ. 이론
1. 배경
2. 의미
3. 원리
4. 특징
5. 장‧단점
6. 상황식 교수법의 의의
Ⅱ. 교실 수업의 적용
1. 수업절차
2. 교수 절차
3. 현장 적용시 유의점
◉ 청화식 교수법
◉ 상황식 교수법
본문내용
연습해본다.)
T: Next, Practice with your partner.
One student ask, and then the other student answer to partner's asking.
Do you understand? Let's start!
(2인1조로 짝을 지어 자신의 파트너와 함께 위에서 연습한 문장을 말해본다. 잠시 후에 서로의 역할을 바꿔서도 연습해본다.)
Picture-
cards
Game
T: Now, Let's play a game.
First of all, I'll introduce how to play the game.
①Makes 5 groups of 6.
②One member of your groups come out to the front.
③I'll show many picture-cards to you.
④Next, You should ask 'What's This?'
Then, I'll say 'It's a ( ) or This is a ( )'
⑤Then, A member of groups who came out to the front takes a proper picture-card as fast as he can.
⑥If he takes a right card, he can has the card.
⑦Next, The other member of groups come out to the front and play a game again.
As like this, The group that has the most picture-cards will be winner.
I'll give candies to winner. Do you understand?
(각 팀에서 한명씩 돌아가면서 나와 게임에 참가한다. 학생들이 교사에게 'What's This?' 라고 물으면, 예를 들어 교사가 'It's a grapes.'라고 말할 경우 재빨리 포도그림이 그려진 카드를 가져가면 된다. 정답을 맞혔을 경우, 그 멤버가 속한 그룹은 그 카드를 갖게 된다. 이러한 식으로 해서 결국 가장 많은 카드를 가진 팀이 승리하게 된다.)
Picture-
cards
15'
steps
contents
Teaching-Learning Activities
Materials
Time
Arrangement
Review
T: Now, Let's have summary today's expressions.
-What's this?
S: It's a car....
T: Excellent! Sun-young, stand up, please.
What's this?
Sun-young: It's a hat.
T: Good. Min-hee, stand up, please.
What's this?
Min-hee: It's a notebook.
T: Great!
It's time to stop. Everyone did good gob.
See you next time. Bye.
S: Good-Bye, teacher.
Picture-
cards
5'
상황식 교수법
<교수·학습지도안>
Unit
(Theme)
7. I Can Swim.
Class
3-♡
Teaching Aids
컴퓨터, CD-ROM title, 그림카드
Objective
할 수 있는 일에 대하여 묻고 대답하는 방법을 알고 말할 수 있다.
Steps
Contents
Teaching-Learning Activities(T; teacher, S: student)
Time
Materials
& Remarks
Introduct-ion
Greeting
Motivation
Introduc
-ing
Main
subject
▣ 인사하기
T : Good evening!
S : Good evening!
T : How are you doing?
S : Fine.
T : I have something in my hand. It was
very sweet and many colors. Who can
guess this is?
S : It is a candy.
T : Great! These are candies.
How many candies?
If you are right, I will give you these.
(교사는 Up 혹은 down의 표현으로 학생들 에게 힌트를 준다.)
T : What can you do?
We can express our ability by using "I can" (교사는 이때, 할 수 있다는 강한 의지를 표현 하는 표정을 짓는다.) and "I can't."(자신없어 하는 표정을 짓는다.
Let's read aloud today's learning points.
▣ 학습문제 제시(Stating the aims of the lesson)
4‘
3‘
candy
♣ 할 수 있는 일에 대하여 묻고 대답하는
방법을 알고 말 할 수 있다.
Develop
-ment
Presenting the
situation
학교의 모습을 그림으로 제시한다.(그림에는 운동장의 모습과 교실의 풍경이 있고, 운동장에는 달리는 아이, 자전거 타는 아이, 교실에는 노래부르는 아이 등 다양한 상황이 제시되어있다.)
T : Look at the picture.
What is she doing now?(수영하는 아이를 가리키며)
S : She is swimming.
T : Right, she is swimming in the poor.
(각각의 아이를 가리키며) sing, jump, climb, run....(두 번 반복하고, 처음에는 느리 게 두 번째는 정상속도로 말한다.)
4‘
Picture card
★ 참고문헌 및 사이트
영어과 교수-학습 방법론/김정렬/한국문화사
현대영어교육/신성철 외 3인/문경출판사
초등학교 3학년 영어 교사용지도서/교육인적자원부
http://notwone.com.ne.kr/index.html
http://www.selfi.com/kids_world/flash/11-3-chant.html
http://my.dreamwiz.com/sollar/contents2.htm
T: Next, Practice with your partner.
One student ask, and then the other student answer to partner's asking.
Do you understand? Let's start!
(2인1조로 짝을 지어 자신의 파트너와 함께 위에서 연습한 문장을 말해본다. 잠시 후에 서로의 역할을 바꿔서도 연습해본다.)
Picture-
cards
Game
T: Now, Let's play a game.
First of all, I'll introduce how to play the game.
①Makes 5 groups of 6.
②One member of your groups come out to the front.
③I'll show many picture-cards to you.
④Next, You should ask 'What's This?'
Then, I'll say 'It's a ( ) or This is a ( )'
⑤Then, A member of groups who came out to the front takes a proper picture-card as fast as he can.
⑥If he takes a right card, he can has the card.
⑦Next, The other member of groups come out to the front and play a game again.
As like this, The group that has the most picture-cards will be winner.
I'll give candies to winner. Do you understand?
(각 팀에서 한명씩 돌아가면서 나와 게임에 참가한다. 학생들이 교사에게 'What's This?' 라고 물으면, 예를 들어 교사가 'It's a grapes.'라고 말할 경우 재빨리 포도그림이 그려진 카드를 가져가면 된다. 정답을 맞혔을 경우, 그 멤버가 속한 그룹은 그 카드를 갖게 된다. 이러한 식으로 해서 결국 가장 많은 카드를 가진 팀이 승리하게 된다.)
Picture-
cards
15'
steps
contents
Teaching-Learning Activities
Materials
Time
Arrangement
Review
T: Now, Let's have summary today's expressions.
-What's this?
S: It's a car....
T: Excellent! Sun-young, stand up, please.
What's this?
Sun-young: It's a hat.
T: Good. Min-hee, stand up, please.
What's this?
Min-hee: It's a notebook.
T: Great!
It's time to stop. Everyone did good gob.
See you next time. Bye.
S: Good-Bye, teacher.
Picture-
cards
5'
상황식 교수법
<교수·학습지도안>
Unit
(Theme)
7. I Can Swim.
Class
3-♡
Teaching Aids
컴퓨터, CD-ROM title, 그림카드
Objective
할 수 있는 일에 대하여 묻고 대답하는 방법을 알고 말할 수 있다.
Steps
Contents
Teaching-Learning Activities(T; teacher, S: student)
Time
Materials
& Remarks
Introduct-ion
Greeting
Motivation
Introduc
-ing
Main
subject
▣ 인사하기
T : Good evening!
S : Good evening!
T : How are you doing?
S : Fine.
T : I have something in my hand. It was
very sweet and many colors. Who can
guess this is?
S : It is a candy.
T : Great! These are candies.
How many candies?
If you are right, I will give you these.
(교사는 Up 혹은 down의 표현으로 학생들 에게 힌트를 준다.)
T : What can you do?
We can express our ability by using "I can" (교사는 이때, 할 수 있다는 강한 의지를 표현 하는 표정을 짓는다.) and "I can't."(자신없어 하는 표정을 짓는다.
Let's read aloud today's learning points.
▣ 학습문제 제시(Stating the aims of the lesson)
4‘
3‘
candy
♣ 할 수 있는 일에 대하여 묻고 대답하는
방법을 알고 말 할 수 있다.
Develop
-ment
Presenting the
situation
학교의 모습을 그림으로 제시한다.(그림에는 운동장의 모습과 교실의 풍경이 있고, 운동장에는 달리는 아이, 자전거 타는 아이, 교실에는 노래부르는 아이 등 다양한 상황이 제시되어있다.)
T : Look at the picture.
What is she doing now?(수영하는 아이를 가리키며)
S : She is swimming.
T : Right, she is swimming in the poor.
(각각의 아이를 가리키며) sing, jump, climb, run....(두 번 반복하고, 처음에는 느리 게 두 번째는 정상속도로 말한다.)
4‘
Picture card
★ 참고문헌 및 사이트
영어과 교수-학습 방법론/김정렬/한국문화사
현대영어교육/신성철 외 3인/문경출판사
초등학교 3학년 영어 교사용지도서/교육인적자원부
http://notwone.com.ne.kr/index.html
http://www.selfi.com/kids_world/flash/11-3-chant.html
http://my.dreamwiz.com/sollar/contents2.htm
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