홍해성의 연극론에 대한 연구
닫기
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
해당 자료는 10페이지 까지만 미리보기를 제공합니다.
10페이지 이후부터 다운로드 후 확인할 수 있습니다.

목차

1. 머리말
2. 연극운동론: 근대극 수립을 위한 담론
3. 실무적 연극론: 무대적 실천을 위한 담론
4. 희곡론 및 해외연극론: 외국극의 이해를 위한 담론
5. 맺음말

1. 머리말
홍해성(洪海星: 본명 柱植, 1894~1957)은 한국 연극사상 최초의 근대적 전문 연출가로 평가받는 연극인이다. 물론 그 이전에도 연출가가 있었으나 근대극에 대한 체계적이고 지속적인 수업과 훈련을 받고 또 근대극에 대한 전문적이고 실무적인 지식과 이론을 겸비한 연출가를 근대적 전문 연출가라고 할 때, 이러한 요건을 갖춘 연출가로서는 우리 연극사상 홍해성이 단연 최초라고 할 수 있다.


*한글97

본문내용

현상을 불러일으키는 데 중요한 계기로 작용했으리라는 점은 너무도 분명하다고 하겠다.
참고문헌
1. 저서
김미도, 『한국근대극의 재조명』, 현대미학사, 1995.
김석만 편저, 『스타니슬라브스키 연극론』, 이론과실천, 1993.
김우진, 『김우진 전집』(1)·(2), 전예원, 1983.
김우탁, 『한국전통연극과 그 고유무대』, 성균관대출판부, 1978.
나상만, 『스타니스랍스키, 어떻게 볼 것인가?』, 예니, 1996.
민병욱 편저, 『한국희곡사 연표』, 국학자료원, 1994.
서연호, 『한국근대희곡사연구』, 고려대 민족문화연구소, 1982.
양승국, 『한국근대연극비평사연구』, 태학사, 1996.
유민영, 『한국근대연극사』, 단국대출판부, 1996.
이두현, 『한국신극사연구』, 서울대출판부, 1966.
한국문예진흥원 편, 『연기』, 예니, 1981.
鄧綏寗, 『中國戱劇史』(강계철 역), 명지출판사, 1993.
스타니슬라브스키, 『배우수업』(오사량 역), 성문각, 1970.
제리 L. 크로포드·조안 스나이더, 『연기』(양광남 역), 예하, 1988.
菅井幸雄, 『築地小劇場』, 東京:未來社, 1976.
, 『近代日本演劇論爭史』, 東京:未來社, 1979.
倉林誠一郞, 『新劇年代記(戰前編)』, 東京:白水社, 1972.
James Roose-Evans, Experimental Theatre; from Stanislavsky to Peter Brook, London:RKP, 1984.
2. 논문
김성희, 「1930년대 연극론에 대하여」, 『한국연극학』 3호, 한국연극학회, 1989.
김윤철, 「Constantin Stanislavsky의 성격 창조 이론에 대한 연구」, 중앙대 석사논문, 1980.11.
서연호, 「홍해성 선생을 다시 생각한다」, 『한국연극』, 한국연극협회, 1994.10.
, 「홍해성의 연출론 고찰」, 『김기현교수 회갑기념논총』, 1995.1.
, 「연출가 홍해성론」, 『한림 일본학연구』 제1집, 한림대학교, 1996.11.
안광희, 「홍해성 연구」, 단국대 석사논문, 1985.
양승국, 「극작가 김우진 재론」, 『한국극예술연구』 제7집, 한국극예술학회, 1997.
유민영, 「해성 홍주식 연구」, 『한국연극』, 한국연극협회, 1994.11.
이두현·유민영, 「극예술연구회 연보」, 『연극평론』, 1971년 가을호.
이상우, 「극예술연구회에 대한 연구」, 『한국극예술연구』 제7집, 한국극예술학회, 1997.
, 「극예술연구회와 연출가 홍해성」, 『작가연구』 4호, 새미, 1997.10.
홍창수, 「김우진 연구-수상(隨想)을 포함한 문학평론과 희곡의 관련성을 중심으로」, 고려대 석사논문, 1991.

A Study on Hong Hae-Seong's Theatre Theory
Lee, Sang-Woo
Hong Hae-Seong(洪海星), who is the first modern theatre director in Korea, is greatly contributed to developement of Korean modern theatre. Also, he is an eminent theatre theoretician and critic during 1930s. He wrote about noticeable 30 pieces of criticisms. In this respect, we are convinced that he had an outstanding insigit and knowledge about theatre.
The criticims that he wrote may be classified as follows: (i) theatre movement theory (ii) theatre theory of actual affairs (iii) drama theory and oversea's theatre theory. Among these three theories, he is specially good at the theatre theory of actual affairs which consists of acting theory, directing theory and director theory. In theatre movement theory as well, he shows a good insight and knowledge. But it is not obvious that he is as good at drama theory and oversea's theatre theory as at the other two theories.
His theory displays nationalistic and practical view of theatre. His nationalism has been often reflected in his works. And, his theory is not only concrete but also practical. Hong, who had been an actor in Skizi Little Thtater(築地小劇場) in Japan, has a special interest in the training of actors. Osanai Kaoru(小山內薰), the leader of Skizi Little Theater, exerted an influence upon Hong Hae-Seong so that he could have central ideas of stage arts. Since Osania Kaoru had been influenced by Stanislavsky, it seems that Hong was indirectly influnced by Stanislavsky.
Hong's theory emphasizing stage arts is very advanced and special for those days. It is obvious that his theory contributed to the epochal developement of Korean modern theatre.

키워드

  • 가격3,300
  • 페이지수239페이지
  • 등록일2002.06.20
  • 저작시기2002.06
  • 파일형식한글(hwp)
  • 자료번호#196604
본 자료는 최근 2주간 다운받은 회원이 없습니다.
청소해
다운로드 장바구니