19.20세기 초 영남 퇴계학파의 사상적 대응에 관한 철학적 고찰
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목차

1. 서 론

2. 성와 이인재와 동산 유인식

3. 신사조 수용의 경로와 이론적 모델

4. 영남유학과 변법자강론의 접목

5. 퇴계학의 변용, 철학적 의의

6. 결 론

본문내용

학문적 분위기와 맞물려 자연히 그의 주장이 보수유림을 상대로 한 투쟁적 방향으로 전개되게 하였다. 그 결과 사문으로부터 어떠한 협조도 받지 못했을 뿐만 아니라 이론적으로도 연계성을 갖지 못하였다. 또한 주로 운동에 전념했기 때문에 동산에게는 전반적으로 이론 보다는 웅변적 주장이 많았다. 그는 유교를 國粹라고 하였지만 '불변'의 가치를 민족정신사라는 넓은 범주에서 구하는 신채호의 이론적 모델을 계승하였으므로 퇴계학도 그러한 정신사적 과정의 일부로 다루어졌다.
전체적으로 볼 때, 두 사람은 공히 당시 선구적 이론가였던 장지연, 신채호 등으로부터 변법자강론을 받아들였으나 강유위와 양계초의 주장을 구분해서 이해하는 수준에 이르지는 못했다. 또한 화이론적 역사관을 극복하고자 하면서도, 주자학에 관해서는 그 공소성과 이론 위주의 공부방법에 대해서만 비판했지 주자학이 화이론적 역사관의 이념적 근거임을 인식하지는 못하였다. 오히려 주자학과 변법론이 서구수용이라고 하는 실용적 관점에서 결합한 형태를 띠고 있는 것이 영남퇴계학파에 의해 전개된 변법자강론의 모습이었다.
참고문헌
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A Study on the Philosophical Response to the
Western Thoughts by Toegye School in the 19th
and the early 20th Century
Kim Jong-Seok (Yeungnam Univ.)
This article aims at the study on the methodological models that were presented by Toegye school with regard to the reception of the western thoughts in the 19th and the early 20th century. This author laid the emphasis on their viewpoint of connecting the two different ideas, and the variation in the theory of Toegye's philosophy in that process.
For this study, the author compared two the most influential schools in Yeungnam district that divided from the lineage of Toegye's philosophy, and two the most typical scholars from each school at that time. They are Liu In-Sik(柳寅植, 1865-1928) and Lee In-Jae(李寅梓, 1870-1929). And the author studied the learning tendency of two schools, the relationship with the theorists who transfered the methodologies to them, and the remarkable assertions by two scholars in the receiving the western civilization. The major criteria in this study were their conceptions about 'the unchangeable' and 'the changeable' in history.
In case of Lee, the learning tendency of his school was not only open to change, but he succeeded to the assertions of the theorist who put 'the unchangeable' within the confucian values. On the other side, in case of Liu, the learning tendency of his school was negative to change, and he succeeded to the assertions of the theorist who expended 'the unchangeable' to the through values in korean history.
Key Words : Toegye school, Liu In-Sik, Lee In-Jae.
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  • 등록일2002.10.14
  • 저작시기2002.10
  • 파일형식한글(hwp)
  • 자료번호#206451
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