성결운동
본 자료는 5페이지 의 미리보기를 제공합니다. 이미지를 클릭하여 주세요.
닫기
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
해당 자료는 5페이지 까지만 미리보기를 제공합니다.
5페이지 이후부터 다운로드 후 확인할 수 있습니다.

목차

I. 한국의 대부흥운동의 배경

II. 순회부흥사들의 한국방문

III. 선교사들과 대부흥운동

VI. 한국인 부흥사들과 1907년 한국의 오순절

VII. 결론

본문내용

급진적인 순복음 성결파"(radical full gospel holiness)는 없다고 주장했다. 아울러서 지금 한국에 성령운동이 일어나는 것은 사실이지만 이 성령운동은 인간의 내명의 부패성문제를 다루고 있지 못하기 때문에 영적인 깊이에 들어가지 못하고 있다고 보았다. E. A Kilbourne, "Korea and Full Gospel," EM (June 1907): 1-2; 6.
이것들은 보다 급진적인 웨슬리안 성결운동의 메시지였다. 그리고 웨슬리안이나 케직 다같이 전도를 위한 성령의 능력을 강조하였다.
19세기 말과 20세기 초의 세계복음주의 운동에서 성령세례에 대한 큰 논쟁이 있었다. 웨슬리안에게 있어서 성령세례는 중생 다음의 이차적인 은총인 성결과 동의어이다. 여기에 비하여 케직계통에게는 성령세례는 주로 봉사를 위한 능력받는 것을 말한다. 그러나 오순절파에게는 성령세례는 방언을 일차적인 증거로 하는 성령체험을 말한다. 또한 전통적인 교회에서는 성령세례는 유아세례시나 처음 신앙생활을 시작할 때 나타나는 것이라고 본다. 하지만 1907년 대부흥운동에서 성령세례를 말할 때에 이런 마지막의 경우로 이것을 사용한 경우는 없다. 이 당시의 부흥사들은 성령세례에 대한 특별한 정의를 갖고 있지 않았다. 하지만 이들은 신앙생활의 성숙을 위하여 성령세례가 필수적인 것이며, 이것은 성결과 능력을 동시에 의미하는 것으로 이해하는 것 같다.
ABSTRACT
"The Korea Pentecost": A Study on the Great Revival of 1903-1910
in Relationship with Contemporary Worldwide Holiness Revival Movements
Myung Soo Park, Ph. D.
Professor of Church History, Seoul Theological University
mspark@stu.ac.kr
My thesis in this paper is that the Revival of the 1907 was the result of world-wide holiness revival movements of the turn of the 20th century. Early twentieth century revivalists travelled and ignited revivals around world. In this context, many revivalists visited Korea, told of worldwide revival movements, and encouraged such revivals in Korea. Many missionaries and native leaders of Korea were influenced by these international revivalists and prayed that God might work in the hearts of the Korean people. As a result of these prayers, the Great Revivals began.
The Pioneers of Korea mission, Underwood and Apenzellar had been under the influence of holiness revival movements. Most Methodist bishops in charge of the Korea mission field maintained the Wesleyan Holiness position. Many Wesleyan Holiness revivalists such as Nakada and Cowman conducted revival meetings from 1904 to 1907. Mantle and Buxton, guest lecturers of the General Council of Evangelical Missions in Korea during annual meetings of 1907 and 1908, were definitely Wesleyan Holiness revivalists.
Most Presbyterian missionaries went to the mission field under the influence of D. L. Moody, A. T. Pierson, A. J. Gordon and others, who had a strong relationship with the Keswick holiness convention. Franson, who visited Wonsan in 1903, and Gorforth, who visited Pyengyang in 1907, had worked with Keswick holiness preachers.
The main characteristics of the Great Revival were typically holiness-revivalistic ones: conviction of sin, repentance, restitution, the blood of Christ, the cleansing of the heart, the power, or fullness or baptism of the Holy Spirit, peace and joy as the result of surrender to Christ and evangelism. We can summarize these characteristics into two categories: holiness of heart and power of the Holy Spirit. The revivals emphasized the conviction of sin, repentance, restitution, and the cleansing of the heart, which can be categorized as holiness messages. Also the revivalists stressed the power of the Holy Spirit for evangelism and ministry.

키워드

  • 가격2,300
  • 페이지수16페이지
  • 등록일2002.11.12
  • 저작시기2002.11
  • 파일형식한글(hwp)
  • 자료번호#211703
본 자료는 최근 2주간 다운받은 회원이 없습니다.
청소해
다운로드 장바구니