서정주 시의 상징성 연구 ― 보들레르 시와의 영향관계를 중심으로
본 자료는 5페이지 의 미리보기를 제공합니다. 이미지를 클릭하여 주세요.
닫기
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
해당 자료는 5페이지 까지만 미리보기를 제공합니다.
5페이지 이후부터 다운로드 후 확인할 수 있습니다.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 근원에의 탐구
Ⅲ. 외부적 관계성 ― 여성 상징과 동물 상징
Ⅳ 죄성의 극복 ― 회귀적 현재(여행 구조/꽃)
Ⅴ. 나가며
◈ 참고문헌

*한글97

본문내용

나 반성적 사고에로 연결되었고, Ⅳ장에서 살펴보게 될 죄성 극복의 전조를 암시하였다.
마지막으로 Ⅳ장에서는 앞에서 다양한 방식으로 표출되었던 죄성의 극복을 위해 서정주와 보들레르가 택한 상징의 형태를 살펴보았다. 그것은 여행 구조를 통해 드러났는데, 이는 현실의 고통, 즉 죄악을 벗어나기 위해 동경의 세계로 나아가고자 하는 시적 화자의 의지가 반영된 것이었다. 미지의 세계를 지향하는 것은 수평적 이동이 아니라 현실에서의 수직적 하강 이동을 통해 이루어지는 회귀적 현재로의 귀환을 보여주었다.
결국 이들 두 시인의 시작 원리는 상징주의자들의 주요 수법이었던 교응의 원리를 원용, 다양한 상징들을 통하여 그 이면에 감추어 낸 죄성의 문제를 밝혀 내고 그 극복 방안을 모색하는 데에 중점을 두고 있었다고 볼 수 있다. 이는 소재적 차원에서뿐만 아니라 기법적인 측면과 주제 의식에 이르기까지 서정주 초기시에 미친 보들레르의 영향은 심대함을 보여주는 것이다. 또한 이 두 시인들의 시에 대한 실증적 비교 연구가 구체적으로 행해져야 할 필요성에 대해 타당성을 제공하는 것이기도 하다.
◈ 참고문헌
강우식, 『한국 상징주의시 연구』, 문학아카데미, 1999.
김기봉, 『프랑스 상징주의와 시인들』, 소나무, 2000.
김학동, 「서정주 시인론」, 조연현 외, 『서정주 연구』, 동화출판공사, 1975.
김학동, 『한국근대시의 비교문학적 연구』, 일조각, 1981.
J.P. 리샤르, 『詩와 깊이』, 윤영애 옮김, 민음사, 1984
박노균, 「1930년대 한국시에 있어서의 서구 상징주의 수용 연구」, 서울대학교 박사, 1992.
반 티겜, 『비교문학』, 김동욱 옮김, 주영사, 1975.
보들레르, 『악의 꽃』, 박은수 옮김, 민음사, 1995.
서정주, 『미당 시전집』1권, 민음사, 1994.
서정주, 『서정주 문학전집』5권, 일지사, 1972.
사르트르, 『詩人의 운명과 선택』, 박익재 역, 문학과지성사, 1985.
양명수, 「은유와 구원」, 한국기호학회 엮음, 『은유와 환유』, 문학과지성사, 1999.
폴 리쾨르, 『악의 상징』, 양명수 옮김, 문학과지성사, 1994.
Weisstein, Ulrich, Comparative Literature and literary theory, Indiana University Press, 1973.
◈ Abstract
The Study on the Symbol of Suh, Jeung Ju's Poetry
-in the relation with influence of Baudelaire's poetry
Im, Hyun soon
This thesis is to examine the symbol of Suh, Jeung Ju's Poetry in relation to Baudelaire's poerty. The existing studies proved the French symbolical poetry had a deep relation with the forming stage of Korean modern poetry. But most of it is so restrictive. So This thesis empathize the demonstrative comparison of individual poem.
The immediate influence of Baudelaire in Suh, Jeung Ju's poetry, we can find they hold thematic feature in common. this is about the discovery of an evil and a sin, and the conquest of those.
In ChapterⅡ, we can find a the affinity between Suh, Jeung Ju's Poetry and Baudelaire's. This is the observation of sin to trace back persona's lineage. In their poem, a disabled person suffered from divine wrath. This has relation with the original sin of Christianity, and have an influence on persona's fate.
In ChapterⅢ, there come feminine symbols and animal symbols. They are linked with voluptuousness at first, and show the paradoxical grammar aspect. Then this comes to a perception of a sin.
In ChapterⅣ, we can see the journey structure. This reflect persona's will to escape from the sin and arrive at an ideal world. This is realized by a vertical movement, and it implicates the return to the recurring present time.
After all we can find Suh, Jeung Ju and Baudelaire use the principal of symbolists's correspondence. And through various symbols, they sought after the problem of sin and the conquest of it. So It can be proved there is a immediate influence not only in subject matter, but in grammatical and thematic side. And this fact offers the propriety that we need a practical study concretely.
성명 : 임 현 순
소속 : 이화여대
연락처 : 017-214-9005
우편물 수령주소 : (429-050) 경기도 시흥시 미산동 494-1
  • 가격2,300
  • 페이지수16페이지
  • 등록일2002.06.07
  • 저작시기2002.06
  • 파일형식한글(hwp)
  • 자료번호#195761
본 자료는 최근 2주간 다운받은 회원이 없습니다.
청소해
다운로드 장바구니